Σάββατο, 19 Οκτωβρίου 2019

ΔΥΣΚΟΛΑ ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΗΓΕΣΙΑ ΤΗΣ ΡΩΣΙΚΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΜΝΗΜΟΝΕΥΣΗ ΕΠΙΦΑΝΙΟΥ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ. ΑΠΕΓΝΩΣΜΕΝΑ ΗΞΕΙΣ ΑΦΗΞΕΙΣ ΕΝΩ Ο ΤΥΧΩΝ ΣΕΒΚΟΥΝΩΦ ΟΜΟΛΟΓΕΙ ΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΚΑΙ ΤΡΙΒΕΙ ΤΑ ΧΕΡΙΑ ΤΟΥ...


Γράφει ο Αρχιμανδρίτης Ρωμανός Αναστασιάδης,
Κληρικός του Οικουμενικού Πατριαρχείου εκ Κρήτης.

Έγραψα ήδη για το αλαλούμ στις αντιδράσεις κορυφαίων εκπροσώπων της Ρωσικής Εκκλησίας στην de jure (η de facto είχε γίνει εδώ και πολύ καιρό με διάφορες επί μέρους εκκλησιαστικές πράξεις, καταγεγραμμένες σε διάφορα δημοσιεύματα...) αναγνώριση της Αυτοκεφάλου Εκκλησίας της Ουκρανίας από την Αγιωτάτη Εκκλησία της Ελλάδος. Η κατά το σημερινό Ιστορικό Συλλείτουργο Οικουμενικού Πατριάρχου και Αρχιεπισκόπου Αθηνών στη Θεσσαλονίκη μνημόνευση του Μητροπολίτου Κιέβου Επιφανίου στα Δίπτυχα σηματοδότησε επισήμως αυτό το αδιαμφισβήτητο πλέον γεγονός: Το όνομα του Προκαθημένου της Ορθοδόξου Εκκλησίας της Ουκρανίας ενεγράφη οριστικώς και αμετακλήτως στα Δίπτυχα της Αγιωτάτης Εκκλησίας της Ελλάδος. Αναμένεται προσεχώς και η δεύτερη «τυπική» πράξη της «αναγνωρίσεως», δηλαδή η αποστολή του απαντητικού Γράμματος του Αρχιεπισκόπου Αθηνών στο Ειρηνικό Γράμμα του Μητροπολίτου Κιέβου.

Τα παραπάνω κατάλαβαν πολύ καλά αρκετοί από τους «διαμαρτυρομένους» και πολεμίους της Ουκρανικής Αυτοκεφαλίας. Π.χ. στην ιστοσελίδα «ΡΟΜΦΑΙΑ» αναρτήθηκε απόψε «Ανοιχτή Επιστολή προς τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο για το Ουκρανικό», την υποία υπογράφει ο κ. Βασίλειος Ευσταθείου, Δρ. Φυσικός, πτ. Θεολογίας (Τμ.Κοιν.Θ.ΕΚΠΑ), ο οποίος έχοντας ορθή αντίληψη των γεγονότων, ανεξάρτητα από την προσωπική του διαφωνία και άποψη, σημειώνει χαρακτηριστικά:

«Μακαριώτατε Ἀρχιεπίσκοπε Ἀθηνῶν καὶ Πάσης Ἑλλάδος κ.κ. Ἱερώνυμε, Μὲ θλίψη παρακολουθῶντας τὰ γενόμενα ἀπὸ τὴν συνεδρίαση τῆς ἐκτάτου ὑμῶν Ἱεραρχίας στὶς 12 Ὀκτωβρίου μέχρι καὶ σήμερα 19 Ὀκτωβρίου, ὅσον ἀφορὰ τὸ ἀπασχολῶν τὸ Πανορθόδοξο Χριστεπώνυμο Πλήρωμα Οὐκρανικὸ Ἐκκλησιαστικὸ Ζήτημα, μετὰ τὴν συμμετοχή σας στὴ σημερινὴ Θεία Λειτουργία ἐν Θεσσαλονίκη μετὰ τοῦ Παναγιωτάτου Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου, ὅπου μνημονεύσατε τὸν Μητροπολίτη Ἐπιφάνιο ὡς Προκαθήμενο τῆς Αὐτοκέφαλης Ἐκκλησίας τῆς Οὐκρανίας...».

Επίσης, η γνωστή ρωσική εκκλησιασιτκή ιστοσελίδα «ORTHODOX CHRISTIANITY», πίσω από την οποία βρίσκεται ο γνωστός ανταγωνιστής των Πατριάρχου Μόσχας Κυρίλλου και Μητροπολίτου Βολοκολάμσκ Ιλαρίωνος -και εξαιρέτως ευνοούμενος του Προέδρου Βλαντιμίρ Πούτιν- Μητροπολίτης Τύχων Σεβκουνώφ, από πολύ νωρίς σήμερα έσπευσε να... πανηγυρίσει με τίτλο «ARCHBISHOP OF GREECE, PATRIARCH BARTHOLOMEW COMMEMORATE SCHISMATIC PRIMATE EPIPHANY» (Ο ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΚΑΙ Ο ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟΣ ΜΝΗΜΟΝΕΥΟΥΝ ΤΟ ΣΧΙΣΜΑΤΙΚΟ ΠΡΟΚΑΘΗΜΕΝΟ ΕΠΙΦΑΝΙΟ), παραθέτοντας μάλιστα και το βίντεο από τη στιγμή της υπό του Μεγάλου Αρχιδιακόνου κ. Θεοδώρου απαγγελίας των Διπτύχων, το οποίο κατέγραψε και δημοσίευσε ο δημοσιογράφος κ. Ανδρέας Λουδάρος στην εκκλησιαστική ιστοσελίδα orthodoxia.info, ο πρώτος μάλιστα που είχε έγκαιρα και κατ’ αποκλειστικότητα αποκαλύψει ότι η μνημόνευση του Επιφανίου θα γινόταν με πανηγυρικό τρόπο κατά το Συλλείτουργο της Θεσσαλονίκης.

Η ιστοσελίδα του Μητροπολίτη Τύχωνα Σεβκουνώφ σημειώνει χαρακτηριστικά και καθιστά σαφές ότι αυτό που έγινε στη Θεσσαλονίκη συνιστά «αναγνώριση» του Επιφανίου Κιέβου από μέρους του Αθηνών Ιερωνύμου και της Εκκλησίας της Ελλάδος:

«Most significantly, “Metropolitan” Epiphany Dumenko, the primate of the schismatic “Orthodox Church of Ukraine,” created by Pat. Bartholomew and ex-President Petro Poroshenko of Ukraine, was commemorated in the service as a primate of a Local Church. This marks the first time Epiphany was commemorated and entered into the diptychs of the Greek Church. The Greek Church is the first Local Church to recognize the OCU after the Patriarchate of Constantinople, though a number of hierarchs of the Greek Church are fiercely opposed to recognition». (Το σπουδαιότερο, ο «Μητροπολίτης» Επιφάνιος Ντουμένκο, ο Προκαθήμενος της σχισματικής «Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας», που δημιουργήθηκε από τον Πατριάρχη Βαρθολομαίο και τον τέως Πρόεδρο της Ουκρανίας Πέτρο Ποροσένκο, μνημονεύθηκε στη Θεία Λειτουργία ως Προκαθήμενος Αυτοκεφάλου Εκκλησίας. Αυτό σηματοδοτεί την πρώτη φορά που ο Επιφάνιος μνημονεύθηκε και εισήχθη στα Δίπτυχα της Εκκλησίας της Ελλάδος. Η Εκκλησία της Ελλάδος είναι η πρώτη Τοπική Εκκλησία που αναγνωρίζει την Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας μετά το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως, μολονότι ένας αριθμός Ιεραρχών της Εκκλησίας της Ελλάδος αντιτίθενται έντονα στην αναγνώριση).

Η σελίδα του Μητροπολίτη Τύχωνα Σεβκουνώφ, που μετά την περιθωριοποίηση και «εξορία» του από το δίδυμο Κύριλλο και Ιλαρίωνος τους περιμένει κυριολεκτικά στη γωνία, έσπευσε να εμφανίσει το Συλλείτουργο της Θεσσαλονίκης όπως πραγματικά ήταν! Ίσως για πρώτη φορά αποτυπώθηκε η αλήθεια τόσο απερίφραστα στον προπαγανδιστικό αυτό ιστότοπο. Και τούτο, διότι η αναγνώριση της Εκκλησίας της Ουκρανίας από την Εκκλησία της Ελλάδος σηματοδοτεί τη μεγαλύτερη αποτυχία του Πατριάρχη Κύριλλου και του Νο2 της Ρωσικής Εκκλησίας Μητροπολίτη Ιλαρίωνα. Η αμφισβήτηση στα πρόσωπά τους και στην πολιτική τους, η οποία επιτάχυνε το «μοιραίο», δηλαδή την οριστική και κανονική απώλεια της Ουκρανίας από τον εκκλησιαστικό έλεγχο της Μόσχας, εδώ και καιρό υποβόσκει στο εσωτερικό της Ρωσικής Εκκλησίας και πλέον, μετά την αναγνώριση της Εκκλησίας της Ελλάδος και τις άλλες που έπονται, αναμένεται να προσλάβει έντονες και ενδεχομένως μη διαχειρίσιμες διαστάσεις. Το πρώτο «θύμα» -που εδώ και αρκετό καιρό επίσης ακούγεται ότι «πνέει τα λοίσθια» ως «υπουργός εξωτερικών» του Πατριαρχείου Μόσχας- θα είναι ο Μητροπολίτης Ιλαρίων. Την πληροφορία αυτή μετέφεραν στην Ελλάδα ακόμη και κάποιοι από τους Ρώσους επισκόπους που παρήλασαν το προηγούμενο διάστημα σε διάφορες... «προσκυνηματικές» εξορμήσεις ανά την ελληνική επικράτεια.

Φυσικά, η πτώση των δύο πρώτων, ή έστω του δεύτερου, θα συμπαρασύρει και άλλους συνενόχους της κρίσης και της αποτυχίας. Ένας από αυτούς είναι το Νο2 του Τμήματος Εξωτερικών Εκκλησιαστικών Σχέσεων του Πατριαρχείου Μόσχας, ο γνωστός Πρωθιερέας Νικόλαος Μπαλασόφ. Γι’ αυτό και ανέλαβε σήμερα να διασκεδάσει ανεπιτυχώς τις δυσμενείς εντυπώσεις από το Συλλείτουργο της Θεσσαλονίκης, με ισχυρισμούς που καταδεικνύουν για μία ακόμη φορά την εκκλησιολογική αυθαιρεσία και σύγχυση με την οποία διαχειρίζονται στη Μόσχα τα της Εκκλησίας πράγματα. Το σχετικό ρεπορτάζ, όπως δημοσιεύθηκε στην εκκλησιαστική ιστοσελίδαorthodoxianewsagency.gr, έχει ως εξής:

Το Συλλείτουργο του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου και του Οικουμενκού Πατριάρχη κ.κ. Βαρθολομαίου, δεν σημαίνει ότι η Εκκλησία της Ελλάδος αναγνώρισε τους Ουκρανούς σχισματικούς, δήλωσε το Σάββατο στο πρακτορείο RIA NOVOSTI ο αναπληρωτής επικεφαλής του Τμήματος Εξωτερικών Εκκλησιαστικών Σχέσεων του Πατριαρχείου Μόσχας, π. Νικολάι Μπαλασόφ: Ο Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολομαίος μνημονεύει τον Μητροπολίτη Επιφάνιο σε κάθε λειτουργία. Αν θεωρούσαμε οτι η συλλειτουργία με τον Πατριάρχη κ.κ. Βαρθολομαίο σημαίνει την αναγνώριση της Ορθόδοξης Εκκλησιας της Ουκρανίας, τότε θα έπρεπε να διακόψουμε την επικοινωνία με όλους τους Προκαθήμενους των Ορθόδοξων Εκκλησιών», είπε ο π. Νικολάι.Κατά τον π. Νικολάι Μπαλασόφ, σε καμία λειτουργία που τέλεσε ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών μετά την απόφαση της 12ης Οκτωβρίου, δεν μνημόνευε τον Επιφάνιο, και, τόνισε, ότι:«Έτσι, οι συνέπειες που προβλέπονται στην απόφαση της Ιεράς Συνόδου της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας από τις 17 Οκτωβρίου, μπορούν να επέλθουν σε περίπτωση που ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών ο ίδιος θα μνημονεύσει το όνομα του επικεφαλής των σχισματικών ή με κάποιον άλλο τρόπο, μέσω π.χ. μιας επιστολής ή συλλειτουργίας θα πιστοποιήσει την αναγνώριση της μη κανονικής εκκλησίας των σχισματικών».

Νομίζω δεν χρειάζεται να επισημανθούν οι αυθαίρετοι συλλογισμοί, είναι αυτονόητοι. Άλλωστε, στον Πρωθιερέα Νικόλαο Μπαλασόφ απαντά με τον καλύτερο τρόπο η ιστοσελίδα του Μητροπολίτη Τύχωνα Σεβκουνώφ, όπως προεγράφη ανωτέρω: «Η Εκκλησία της Ελλάδος είναι η πρώτη Τοπική Εκκλησία που αναγνωρίζει την Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας μετά το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως...».

Μέχρι να τα βρουν μεταξύ τους στη Μόσχα και να συνεννοηθούν για το πώς θα διερμηνεύουν, τουλάχιστον δημοσίως, την πραγματικότητα, η Ιστορία θα συνεχίζει τον ρου της και το ποτάμι της θα γίνει χείμαρρος που θα καταπνίξει τις μοσχοβίτικες πλεκτάνες και συνωμοσίες κατά της Αγίας του Χριστού Μεγάλης Εκκλησίας και κατά της μαρτυρικής Αυτοκεφάλου Εκκλησίας της Ουκρανίας, η οποία, παρά τον ανηλεή και ανίερο πόλεμο της Ρωσικής Εκκλησίας και του Κρεμλίνου, θα μεγαλυνθεί και θα αγκαλιάσει ολόκληρο τον πολύπαθο Ουκρανικό Λαό. Διότι αυτό είναι το Θέλημα του Θεού και τούτο μαρτυρείται αφενός από το μανιώδη πόλεμο των δυνάμεων του σκότους και αφετέρου από την -παρά τον πόλεμο τούτο- ευλογημένη πορεία του ιερού αυτού εγχειρήματος.